Det japanske maglevtog kører på en testbane der er 42,8 km lang, hvor der både er en bro, tunnel, dobbeltspor, skiftespor samt stigninger på op til 4,0%. Banen har fået disse egenskaber, for at man kan teste maglevtoget ved forskellige omstændigheder. Maglevtoget har kørt med hastigheder op til 531 km/h med personer om bord.
I Tyskland planlægger man også at bygge et maglevtog. Man regner med, at det vil kunne accelerere op til 300 km/h på en strækning på 3,0 km.
Et maglevtog i Danmark vil kunne nedsætte rejsetiden med tog betydeligt. De japanske erfaringer betyder, at man kan regne med en topfart på mindst 500 km/h og en gennemsnitlig acceleration ved start og stop af en størrelse på mindst 0,50 m/s2. Disse størrelser vil betyde, at en togtur fra København til Århus med et stop i Odense kun tager meget kort tid. Afstanden fra København H. til Odense H. er 160,3 km, mens der er 168.8 km mellem Odense H. og Århus H.
Beregn den gennemsnitlige hastighed for den samlede togrejse. Se evt. www.rtri.or.jp/rd/maglev/html/english/maglev_frame_E.html |