Jordens klima - fortid og fremtidNaturvidenskab for alle udgives af Fysiklærerforeningen Jordens klima - fortid og fremtid

 

Eksperimenter med udgangspunkt i
Jordens klima – fortid og fremtid. Naturvidenskab for alle, 2. årgang, Nr. 2/2008

E18 – Frysepunktet for saltvand

I denne øvelse undersøges frysepunktet for saltvand eksperimentelt.

Hypotese

Beskriv hvad du tror, der sker med vands frysepunkt, når man hælder salt i:

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

Forsøgets udførelse

I skal nu udføre forsøget og teste jeres hypotese. Det er vigtigt, at I noterer væsentlige detaljer vedr. forsøget. Selv om det er et simpelt forsøg kan der være detaljer som er væsentlige i forhold til talbehandlingen. 
I skal måle frysepunktet af rent vand og af vand med forskellige mængder salt i. Det er vigtigt, at I kan beregne, hvor mange procent salt, der er i jeres opløsninger – tænk derfor over, hvordan I sikrer jer det!

Konstruktion af standard saltholdigheder: Jeres gruppe skal konstruere en kendt saltopløsning inden for intervallet 0,5% – 3,5%. Bemærk I skal låne hinandens (de andre gruppers) saltopløsning til jeres målinger. Derfor er det vigtigt, at I er præcise og markerer tydeligt, hvilken saltholdighed I har konstrueret.
I får udleveret et reagensglas til jeres saltopløsninger og en kop, hvori I skal lave en kuldeblanding efter følgende opskrift: Knus 5–6 isterninger, hæld dem ned i koppen og hæld en god sjat salt i (ca. 20% af isterningernes masse).  Rør rundt (ikke med fingrene!). Hvis I måler temperaturen af isblandingen nu, skulle den gerne ligge omkring –15 grader eller derunder.  Denne isblanding kan I bruge til at nedkøle jeres saltopløsninger med. Mål, hvilken temperatur vandet har, når det fryser til is. Lav mindst 5 målinger med forskelligt saltindhold og meget gerne flere. I kan evt. udfylde et skema, der minder om dette:

Saltindhold (%)              
Frysepunkt (°C)              

I skal nu se på sammenhængen mellem saltindhold og frysepunkt. Tegn i Excel en graf med saltindhold på x–aksen og frysepunktet på y–aksen. Prøv at lave en tendenslinie.

Bestemmelse af en ukendt prøve: I får udleveret en ukendt saltopløsning, taget fra et sted i de danske farvande. Mål dens frysepunkt og brug jeres graf til at bestemme dens saltholdighed.

I kan finde kort over saltholdigheden i de danske farvande her: ocean.dmi.dk/anim/index.html. Vælg ”saltholdighed, overflade” som parameter i menuen til venstre. Bemærk: Forskere angiver saltholdigheden i ”practical salianity unit” (psu). Med god tilnærmelse kan man antage at 1 psu = 0,1%.

Diskussion

Her skal i diskutere jeres resultater i forhold til jeres hypoteser. Stemmer resultaterne overens med jeres hypotese? I givet fald hvorfor ikke? På dette sted er det også vigtigt at I vurderer forsøgets metode samt resultater.

Konklusion

Her skal I kortfattet skrive, hvad I har fundet ud af.

Perspektivering

Hvilken betydning har jeres eksperiment i den ”virkelige verden”. Har det fx betydning for, hvor der dannes havis?