Eksperimenter med udgangspunkt i |
E18 – Frysepunktet for saltvand I denne øvelse undersøges frysepunktet for saltvand eksperimentelt. Hypotese Beskriv hvad du tror, der sker med vands frysepunkt, når man hælder salt i: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Forsøgets udførelse I skal nu udføre forsøget og teste jeres hypotese. Det er vigtigt, at I noterer væsentlige detaljer vedr. forsøget. Selv om det er et simpelt forsøg kan der være detaljer som er væsentlige i forhold til talbehandlingen. Konstruktion af standard saltholdigheder: Jeres gruppe skal konstruere en kendt saltopløsning inden for intervallet 0,5% – 3,5%. Bemærk I skal låne hinandens (de andre gruppers) saltopløsning til jeres målinger. Derfor er det vigtigt, at I er præcise og markerer tydeligt, hvilken saltholdighed I har konstrueret.
I skal nu se på sammenhængen mellem saltindhold og frysepunkt. Tegn i Excel en graf med saltindhold på x–aksen og frysepunktet på y–aksen. Prøv at lave en tendenslinie. Bestemmelse af en ukendt prøve: I får udleveret en ukendt saltopløsning, taget fra et sted i de danske farvande. Mål dens frysepunkt og brug jeres graf til at bestemme dens saltholdighed. I kan finde kort over saltholdigheden i de danske farvande her: ocean.dmi.dk/anim/index.html. Vælg ”saltholdighed, overflade” som parameter i menuen til venstre. Bemærk: Forskere angiver saltholdigheden i ”practical salianity unit” (psu). Med god tilnærmelse kan man antage at 1 psu = 0,1%. DiskussionHer skal i diskutere jeres resultater i forhold til jeres hypoteser. Stemmer resultaterne overens med jeres hypotese? I givet fald hvorfor ikke? På dette sted er det også vigtigt at I vurderer forsøgets metode samt resultater. Konklusion Her skal I kortfattet skrive, hvad I har fundet ud af. Perspektivering Hvilken betydning har jeres eksperiment i den ”virkelige verden”. Har det fx betydning for, hvor der dannes havis? |