Opgaver med udgangspunkt i
|
Opgave 01: Bæredygtig udvikling (side 2 - 3)
Klassen forsøger i mind-map på tavlen at definere, hvad der kan ligge i begrebet bæredygtig udvikling. Parvis finder I
Parret går nu sammen med et andet par
Plenum
|
Opgave 02: Kloge hoveder, hvad er sandt og hvad er falskt (side 2 - 3 og 15)
Kompetencemål: At lære at anvende faglig viden til at forstå argumenter i medierne og til at lære at argumentere for egen mening. At lære at beskrive og tolke grafer. Denne opgave refererer til tegneserien Kloge Hoveder på side 3. Det første svar handler om solpletteorien. Find ud af, hvilken sammenhæng denne teori giver mellem temperaturændringer og ændringer i solpletaktiviteten. Start med at beskrive grafen, dvs. angiv, hvad der er afsat ud ad akserne og beskriv de væsentligste informationer, som grafen giver. Overvej om den sammenhæng mellem temperatur og solpletaktivitet, som grafen viser, kan være tilfældig, eller om den vil fortsætte i fremtiden. Det andet svar handler om drivhuseffekten. Find ud af, hvad drivhuseffekten er, og hvordan den påvirker Jordens temperatur. Se figuren på side 19 og nedenstående figurer og læs mere på www.dmi.dk under fanen: Viden. Start med at beskrive de to grafer, dvs. angiv hvad der er afsat ud ad akserne, og beskriv de væsentligste informationer, som graferne giver. Overvej om den sammenhæng mellem temperatur og CO2-koncentration, som graferne viser, kan være tilfældig, eller om den vil fortsætte i fremtiden. |
Opgave 03: Væddemål om fremtidens klima (side 2 - 3 og 15)
Vil du indgå i et væddemål med dine kammerater svarende til det væddemål, som er beskrevet i nedenstående artikel fra tidsskriftet Ingeniøren 26/8 2005? Du skal argumentere for dit svar ved at bruge den viden, du har fået gennem besvarelse af de to første opgaver. Klimaforskere indgår væddemål om 10.000 dollar Den britiske klimaforsker James Annan, der arbejder ved et japansk forskningscenter i Yokohame, har indgået et væddemål på 10.000 dollar med Galina Maschnich og Vladimir Bashkirtsev fra instituttet for sol-jord-fysik i Irkutsk, Rusland. Annan vil vinde væddemålet, hvis Jordens gennemsnitlige overfladetemperatur i perioden 2012-2017 er højere end i perioden 1998-2003 - russerne vinder, hvis temperaturen falder. De russiske forskere mener i lighed med Henrik Svensmark fra Danmarks Rumcenter, at Jordens temperatur nøje er bestemt af størrelsen og antallet af solpletter. Solplettallet følger et regelmæssigt mønster, og da Solen forventes at være mindre aktiv i de kommende 10-20 år, er Maschnich og Bashkirtsev overbeviste om, at Jordens temperatur vil falde. Ingeniøren, 26. august 2005 |
Opgave 04: Lomborg og Burmester, hvad er sandt og hvad er falskt (side 2-3, eller hele heftet)
Kompetencemål: At lære at
vurdere forskellige argumenter og at lære at indse, hvilke typer viden der kræves for at drage en konklusion. |
Opgave 05: Drivhuseffekten (side 2 - 3 og 15)
- se fx www.dmi.dk og www.greenpeace.dk. Svar på følgende spørgsmål og giv en begrundelse for dit svar:
|
Opgave 06: Klimapolitik, Kyoto-aftalen (side 2 - 3 og 15)
Energistyrelsen skriver følgende på deres hjemmeside www.ens.dk/sw19971.asp : Klimakonventionen Klimakonventionen blev skrevet under på FN’s Konference om Miljø og Udvikling i Rio de Janeiro i 1992 og trådte i kraft i 1994. Den er i dag tiltrådt af 189 lande, hvilket i praksis vil sige alle verdens lande. Klimakonventionens formål er at opnå en ”stabilisering af drivhusgaskoncentrationer i atmosfæren på et niveau, der forhindrer farlig menneskelig påvirkning af klimasystemet”, og at dette skal ske ”inden for en tidsramme, der tillader økosystemer at tilpasse sig naturligt til klimaforandringer, sikrer at fødevareproduktionen ikke er truet, og muliggør fortsat økonomisk udvikling på en bæredygtig måde”. Klimakonventionen rummer en hensigtserklæring om, at de industrialiserede lande skal have stabiliseret deres udledninger af CO2 og andre drivhusgasser på 1990-niveauet inden år 2000. Næsten ingen industrilande havde opfyldt denne målsætning i 2000. Kyoto-protokollen Danmark har tiltrådt Kyoto-Protokollen og er sammen med de øvrige EU-lande forpligtet til at bringe EU’s samlede udledninger af drivhusgasser ned med 8% set i forhold til niveauet i 1990. EU-landene har aftalt en intern fordelingsnøgle kaldet ”byrdefordeling”, hvorefter Danmark skal reducere sine udledninger med 21%. Det danske reduktionsmål er blandt de højeste i verden. Kyoto-Protokollen rummer også de såkaldte Kyoto-mekanismer, - Kvotehandel, Joint Implementation og Clean Development Mechanism. Danmark lægger stor vægt på disse mekanismer som en potentielt omkostningseffektiv måde at opfylde reduktionsforpligtelsen på. Det gælder ikke mindst EU’s interne kvotehandel, men Danmark har i de senere år også afsat store midler til køb af CO2-kreditter via Joint Implementation og Clean Development Mechanism projekter. Miljøministeriet administrerer statens indkøb af JI-kreditter, mens Udenrigsministeriet administrerer statens indkøb af CDM-kreditter. Tiden efter 2012 Som forberedelse til post-2012 forhandlingerne senere i år drøftede EU’s stats- og regeringschefer på topmødet i marts 2005 den fremtidige klimaindsats i EU og globalt. Stats- og regeringscheferne konkluderede bl.a., at EU skal udvikle en mellem- og langsigtet EU-strategi som kan bidrage til at begrænse den globale opvarmning til maksimalt 2 grader Celcius. Samtidig understregede EU’s ledere vigtigheden af en bred global deltagelse i indsatsen mod klimaforandringer, og tilkendegav at den nødvendige indsats indebærer overvejelser om drivhusgasreduktioner i industrilandene i størrelsesorden 15-30% i 2020, sammenlignet med 1990-niveauet. Til sammenligning er den nuværende målsætning i Kyoto-Protokollen, at industrilandenes drivhusgas-emissioner samlet set skal være 5% under 1990-niveaet i 2008-2012.
Læs de officielle konklusioner fra EU’s topmøde i marts 2005.
Danmark på vej mod Kyoto-målet Af miljøminister Connie Hedegaard (K) Peter M. Nielsen, formand for Foreningen af Slutbrugere af Energi, giver den 11. april indtryk af, at der slet ikke er gjort noget for at reducere bilernes CO2-udslip. Det er ikke rigtigt. Sideløbende med den internationale indsats gennemføres der nationale klimatiltag – også på transportområdet. I en nylig udkommet rapport fra Miljøministeriet skønnes det, at hovedinitiativerne på transportområdet har bidraget med en reduktion i CO2-udledningerne på knap 2 mio. ton om året. Tre initiativer på transportområdet har især haft betydning for Danmarks CO2-reduktion, nemlig brændstofafgifterne, omlægningen af vægtafgiften til grøn ejerafgift og EU-kommissionens aftale med bilindustrien om, at det gennemsnitlige CO2-udslip fra nye biler i 2008 skal være reduceret med 25 pct. i forhold til 1995. EU-aftalen betyder, at nye benzinbiler i 2008 skal køre mere end 17 km/l, og at nye dieselbiler skal køre mere end 19 km/l. Hvis det viser sig, at bilproducenterne ikke kan leve op til aftalen, har EU’s miljøministre tidligere tilkendegivet, at de vil overveje at indføre bindende normer. Regeringen kigger fortsat på, om der kan hentes yderligere på transportområdet. Problemet er, at næsten alle tiltag på transportområdet er væsentligt dyrere end tiltag indenfor f.eks. energisektoren. Men der skal gøres noget for at bremse stigningen i transportsektorens energiforbrug. Regeringen vil eksempelvis se på mulighederne for en omlægning af registreringsafgiften, så vi i endnu højere grad skaber incitament til at vælge miljørigtige biler. Menneskeskabte klimaforandringer er et af de vigtigste miljøproblemer, som skal håndteres her og nu. Det er et globalt problem, som vi skal formulere globale svar på. Takket være pres fra bl.a. Danmark har EU allerede nu formuleret hvilke ambitiøse reduktionsforpligtelser verdens industrilande bør påtage sig, når Kyoto-protokollens første forpligtelsesperiode udløber i 2012. Hvis danske virksomheder indstiller sig på de fremtidige udfordringer og tænker i smarte, teknologiske løsninger, vil vi kunne nå målene omkostningseffektivt, samtidig med, at teknologien kan give virksomhederne konkurrencefordele og eksportmuligheder. Her og nu har Danmark en reduktionsforpligtelse på 21 pct. i perioden 2008-2012 i forhold til 1990. Det mål vil vi nå på en omkostningseffektiv måde. F.eks. sparer vi atmosfæren for CO2 ved at erstatte et stærkt forurenende oliefyret kraftværk i Estland med 13 vindmøller. Vi fjerner lattergassen fra et gødningsanlæg i Bulgarien. Vi opsamler methan fra en losseplads og et spildevandsanlæg i Polen. Og vi laver biomasseanlæg og geotermi i Rumænien. Alt sammen fordi reduktionerne som udgangspunkt skal ske der, hvor vi får den største klimaeffekt for indsatsen. Danmark har en strategi for at nå Kyoto-målet. Regeringen er fast besluttet på, at vi skal nå det mål. Og at vi gør det ved løbende at forholde os fordomsfrit til hvilke initiativer, der kan sikre, at vi når målet på en omkostningseffektiv måde. Bragt i Børsen den 18. april 2005 |
Opgave 07: Hvor stor er en hektar (side 7)
|
Opgave 08: Hvad er en global hektar egentlig (side 7)
Denne opgave hjælper til at forstå begrebet global ha. Et områdes areal målt i globale ha er et mål for områdets biokapacitet, dvs. hvor megen biomasse, dette område kan producere. Et områdes areal målt i almindelige ha, vil derfor normalt ikke være det samme som antallet af globale ha på området. Fx er Danmarks landareal på 4,4 millioner ha, men landarealets biokapacitet er på 14,4 millioner globale ha. Den del af Jordens overflade, som kan producere biomasse er på 11,3 milliarder ha. Det svarer ca. til ¼ af hele Jordens overflade. De 11,3 milliarder ha er lig med det samme antal globale ha. Biokapaciteten af en gennemsnitlig ha på hele Jorden er altså præcist lig med en global ha.
|
Opgave 09: Livet under en glasklokke (side 6 -7)
Gruppearbejde: Forestil jer, at der skulle leve 100 mennesker under en glasklokke. De skal bo der de næste 500 år.
Plenum: Find ud fra denne diskussion mulige svagheder ved begrebet økologisk fodspor som en model for et mål for bæredygtig udvikling. |
Opgave 10: Arealbenyttelsen i Danmark ændrer sig (side 6 -7)
Hvad er de væsentligste ændringer, der er sket med arealbenyttelsen i Danmark fra 1965 til 1995? |
Opgave 11: Hvor stort et areal bruger du til bygninger og haver (side 8)
Find ud af hvor stort et areal, du anvender til hus og have, evt. også sommerhus, samt til bygninger og udearealer på din skole. Ved arealer, som du bruger fælles med andre, skal du beregne arealforbruget pr. person. |
Opgave 12: Hvor stort et areal bruger du til bygninger, haver og transport (side 8)
Du kan finde data i ØF Data . |
Opgave 13: Hvor meget papir bruger du (side 9)
Hvor stort er skolens årlige papirforbrug pr. elev. |
Opgave 14: Hvor stort et skovareal beslaglægger en dansker til sit papirforbrug (side 9)
Beregn, hvor stort et skovareal, der skal til for at producere en gennemsnitsdanskers papirforbrug, se ØF Data . |
Opgave 15: Hvede er en dårlig solfanger (side 10 - 12)
Det oplyses i teksten, at hver m2 i Danmark modtager 3.600 MJ fra solen på et år.
|
Opgave 16: Energiens vej gennem økosystemet (side 11)
Tegn en tegning med anvendelse af principperne, som er brugt i figuren med grisen side 11. Bredden af pilene angiver energimængden. Lad f.eks. 3.600 MJ svare til en bredde på 20 cm. Tegningen skal illustrere, hvad der sker med den solenergi på 3.600 MJ, der rammer 1 m2 på dens vej til et menneske og videre efter dette. |
Opgave 17: Hvordan og hvor meget belaster en skinkesandwich miljøet (side 10 - 13)
En skinke-sandwich består af hvedebrød og skinke. Hvedebrøds produktkæde er illustreret i figur 1 og miljøpåvirkningen i brøds produktkæde fremgår af figurerne 2–5. Alle opgørelser er pr. kg hvedebrød. Tabel 1 giver en samlet fremstilling af miljøpåvirkningen fra 1 kg hvedebrød.
Kilden til oplysningerne i denne opgave findes på side 66 – 74 i www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-170-5/pdf/87-7614-171-3.pdf . |
Opgave 18: Giv din mad et mindre fodspor (side 10 - 13)
En sund normal kost for et døgn til en gymnasieelev indeholder følgende:
Giv et bud på en økologisk mere bæredygtig kost med et mindre fodspor, der samtidig er sund. Brug evt. et kostberegningsprogram for at sikre, at den nye kost stadig kan betegnes som sund. Argumenter for dine forslag til ændringer. De 8 kostråd lyder
|
Opgave 19: Tæl mad-kilometer (side 13)
Tim Lang, professor i fødevarepolitik på London City University, tæller kilometer, når han går på indkøb. Både de kilometer, som han transporterer sig selv for at købe ind, og de kilometer som fødevarerne er transporteret, før de når til supermarkedets hylder. Han har senest skrevet bogen Food Wars, som handler om kampen mellem globaliseringens konsekvenser og effekterne på miljø og sundhed, se evt. artiklen i ugebladet Ingeniøren 21/4 2006. Tim Lang har beregnet antal fødevarekilometer på en almindelig middag, som han spiste med sin kone. Tilsammen havde ingredienserne i middagen rejst 48.448 km, selv om en del af dem var plukket i haven i familiens hjem i London. Menuen bestod af:
Regnskabet for denne menu så sådan ud:
|
Opgave 20: Energi og dekadiske præfikser (side 14)
En energimængde på 1 J er en meget lille energimængde sammenlignet med de energimængder, vi bruger. Derfor skal man bruge meget store tal til at skrive, hvor mange J, der bruges. Det er upraktisk at skrive store tal med mange cifre. Derfor skal I lære at skrive tal med eksponentiel notation og med dekadiske præfikser. Begge måder bruges hyppigt. De nedenstående energimængder, som er anført i eksponentiel notation, skal du omskrive til tal skrevet med dekadiske præfikser.
|
Opgave 21: Energi og effekt (side 14)
a. Udregn effekten i følgende tilfælde:
b. Udregn energiomsætningen i følgende tilfælde:
|
Opgave 22: Hvordan har verdens energiforbrug udviklet sig (side 14)
Aflæs på grafen over udviklingen i verdens energiforbrug, hvor stort energiforbruget var i år 1900 og i år 2000. Hvor mange gange større er det i år 2000 end i år 1900? Giv dit bud på, hvordan grafen kan fortsætte indtil år 2030, hvor du måske har børn, som går i gymnasiet og skal lære om energi. Du skal argumentere for dine valg ved tegning af grafen indtil år 2030. |
Opgave 23: Energi, CO2 og fodspor (side 14)
Der er tale om vejledende tal som kan variere noget alt efter valg af rute, biltype samt hvordan el og varme fremstilles og fordeles lokalt. Kilder og noter: |
Opgave 24: Frugters fodspor (side 14)
Beregn, hvor mange kg CO2 der udsendes ved skibstransport og ved flytransport af 1 kg bananer fra Peru til Danmark. Beregn også det økologiske fodspor af denne mængde CO2. Afstanden i lige linje er ca. 10.000 km. |
Opgave 25: Om at forstå scenarier (side 15)
Hvorfor er scenarier ikke forudsigelser?
|
Opgave 26: CO2 og forbrænding, idealgas lov og stofmængder
Mennesker på jorden bruger hver i gennemsnit energi svarende til ca. 2.500 kg kul pr. år. I praksis kommer langt størstedelen (mere end 80 %) af energien fra de fossile ressourcer, naturgas, olie og kul, mens en mindre del kommer fra kernekraft og fornybare ressourcer (sol, vind, vand og biomasse).
Den dannede CO2 bidrager til ophobning af CO2 i vores atmosfære, med forhøjet drivhuseffekt som konsekvens. I dag har vi ca. 380 ppm CO2 i atmosfæren, mens vi for 100 år siden kun havde 280 ppm.
Sammenlign med mængden af afgrøder produceret i verden. |
Opgave 27: Husholdningsapparater og energi (side 14)
Brug nedenstående figur til at besvare følgende spørgsmål:
|
Opgave 28: Energiforbrug til belysning (side 16)
|
Opgave 29: Om energiomdannelser (side 16 – 17)
Beskriv hvilke energiomdannelser der finder sted i processerne på nedenstående figurer – som du selv skal tegne. Du skal altså gøre rede for, hvilke energiformer der omdannes til hvilke andre energiformer.
|
Opgave 30: Solceller, nyttevirkning og energi (side 17)
Et vandret tag modtager 1.000 kWh/m2 pr. år fra Solen. På taget ligger der 10 m2 solceller af en type med en nyttevirkning på 14%. Beregn, hvor stor en mængde energi, solcellerne omdanner til elektrisk energi på et år. |
Opgave 31: Om nyttevirkning af forskellige energiteknologier (side 16 – 18)
En vandret flade i Danmark modtager en solenergi på ca. 1.000 kWh/m2/år.
Alle fire teknologier omdanner solenergi til energiformer, som er nyttige for mennesker. Gør rede for hvilken energiform den enkelte teknologi omdanner solenergien til, og sammenlign kvaliteten af disse energiformer.
|
Opgave 32: Debatten om biobrændsler. Viden i udvikling og Interessekonflikter (side 17 – 18)
EU satser på, at 6 % af benzinen skal erstattes af biobrændsler i år 2010. I Danmark diskuteres det stærkt, om det er en god ide at gøre herhjemme. Der mangler endnu megen viden, men forskere arbejder hårdt på at fremskaffe ny viden. Der er mange forskellige interesser i sagen. Læs artiklerne om emnet i ugebladet Ingeniøren 21/4 2006. Hvis I vil gå dybere i sagen, så læs rapporten fra Teknologirådets høring "Grøn transport – kan vi, og vil vi?" om sagen 5/4 2006 (vil blive lagt på www.tekno.dk ) I kan evt. arbejde i grupper med nedenstående arbejdsopgaver og redegøre for resultaterne for hele klassen. Gør rede for hovedpunkterne i energiregnskabet, som fremsættes i artiklen i Ingeniøren. Sammenlign tallene for energiudbyttet i artiklen med tallene i hæftet side 17 – 18. Gør rede for de synspunkter og evt. økonomiske interesser, der fremsættes i artiklen fra Ingeniøren af følgende personer/organisationer:
|
Opgave 33: Om vindenergi (side 18)
Hold gruppeoplæg for klassen om vindenergi, I kan fx lave Power Point fremstillinger. I kan få svar på stort set alle spørgsmål på den udmærkede hjemmeside, www.windpower.org/da/knowhow.htm De forskellige grupper kan fx tale om
|
Opgave 34: Om muligheder for at erstatte den benzindrevne bil (side 18)
Du kan fx bruge følgende hjemmesider til besvarelse af spørgsmålene:
www.nynatur.dk/artikler/artikel_tekster/brintbiler.html Besvar følgende spørgsmål:
|
Opgave 35: Solceller på DR i Ørestaden (side 18 – 19)
|
Opgave 36: Fremtidige klimaændringer som følge af drivhuseffekten (side 2, 3, 20)
Gør rede for hvilke ændringer FNs klimapanel forventer, at der vil ske med klimaet i fremtiden. Find oplysninger i ’Resume for beslutningstagere af IPCC's Tredje Hovedrapport’, som kan ses på www.ipcc.ch/pub/nonun/wg2_dk-final.pdf . Det vil være en god idé at arbejde i grupper med de forskellige afsnit i rapporten, som fx handler om landbrug og fødevaresikkerhed, om kystzoner, om vandressourcer, om bebyggelser o.a. |
Opgave 37: Find størrelsen af dit fodspor på nettet (side 20 – 22)
Lav en grov beregning af dit eget økologiske fodspor ved at gå ind på denne adresse: www.myfootprint.org/ . |
Opgave 38: Faktor 4 og faktor 10 (side 22)
|
Opgave 39: Økologisk rygsæk (side 22)
Gør rede for begrebet økologisk rygsæk. Du kan finde en introduktion til begrebet på www.bu.dk/pages/188.asp . Hvis du vil arbejde videre med begrebet kan du anskaffe bogen fra NOAH’s forlag www.noah.dk/forlag/ . |
Opgave 40: FN’s millenium mål (side 23)
Sæt jer ind i FN’s millenium mål på www.2015.dk/ . Del klassen op i otte grupper, og lad hver gruppe lave en Power Point præsentation om et af de otte millenium mål. |