Bæredygtig udviklingNaturvidenskab for alle udgives af FysiklærerforeningenBaeredygtig udvikling

 

Opgaver med udgangspunkt i
Bæredygtig udvikling – det økologiske fodspor. Naturvidenskab for alle, 1. årgang, Nr. 1/2006.
Sidetallene refererer til heftet. ØF Data refererer til datasamlingen på denne hjemmeside.

 

Opgave 09: Livet under en glasklokke (side 6 -7)

Gruppearbejde:

Forestil jer, at der skulle leve 100 mennesker under en glasklokke. De skal bo der de næste 500 år.

  • Hvad skal man medbringe ud over de 100 mennesker?
  • Hvordan skal glasklokken indrettes? 
  • Skriv stikord om jeres resultater på en transparent
  • Hvilke typer arealkrav/økologisk fodspor er man nødt til at kende for at kunne regne sig frem til hvor meget jord/areal der er nødvendigt i glasklokken. Her tænkes ikke på størrelser (kvantitet), men på typer (kvalitet)
  • Skriv stikord til typer af arealkrav/økologisk fodspor på en transparent.

Plenum:
Fremlæg grupperesultaterne på transparent. Diskuter om det i princippet er muligt at omregne alle typer ressourceforbrug og miljøbelastninger til et areal.

Find ud fra denne diskussion mulige svagheder ved begrebet økologisk fodspor som en model for et mål for bæredygtig udvikling.