Opgave 01: Bæredygtig udvikling (side 2 - 3)
Klassen forsøger i mind-map på tavlen at definere, hvad der kan ligge i begrebet bæredygtig udvikling.
Parvis finder I
- tre handlinger i jeres egen dagligdag, som I vurderer til at være bæredygtige
- tre handlinger i jeres egen dagligdag, som I vurderer til ikke at være bæredygtige
Parret går nu sammen med et andet par
- forsøg overfor de nye at argumentere for, at handlingerne er vurderet korrekt (bæredygtige/ikke bæredygtige)
- Skriv nu handlingerne på en udleveret OH under korrekt kategori (bæredygtige/ikke bæredygtige)
- På den udleverede OH anfører I stikord til problemer ved at vurdere en handling som bæredygtig (ud fra gruppens diskussion)
Plenum
- Præsentation af ´handlingerne´
- Fælles diskussion af problemerne (også ved eventuelle konkrete målinger af bæredygtighed)
- Hvad er det muligt og ret og rimeligt for den enkelte at gøre for at bidrage til en bæredygtig udvikling i lyset af denne usikkerhed?
- Giv eksempler på, hvad et land som Danmark kan gøre.
- Giv eksempler på ændringer, som kræver samarbejde mellem mange lande.
|