Ideer til undervisningsforløb i naturvidenskabeligt grundforløb med udgangspunkt i heftet Bæredygtig udvikling – det økologiske fodspor Planlægningen af det enkelte forløb må afhænge af tidsrammen og af de varierende faglige muligheder. Man kan i det enkelte forløb fokusere på forskellige delelementer, forskellige faglige tilgange, arbejdsmetoder og kompetencer. I lærerplanen for naturvidenskabeligt grundforløb stilles der krav om bl.a. praktiske undersøgelser, modeller, formidling og perspektivering. Disse faglige mål kan tydeligt opfyldes i nedenstående forslag til undervisningsforløb. I det aktuelle materiale er der en skæv vægtning af fagene, men der er mange muligheder i alle de naturvidenskabelige fag. De er pt. blot ikke alle udfoldet.
NV 1: Målinger af det økologiske fodspor
I dette emne fokuseres der på målinger og beregninger af det økologiske fodspor inden for forskellige sektorer. Der lægges også i nogle af opgaverne op til diskussioner af, hvor velegnet modellen er til at måle miljøbelastninger og til at se på andre målemetoder. Mulige eksperimentelle emnerMulige opgaver
|