betyder, at svaret kan findes i teoridelen.
betyder, at svaret skal findes andetsteds, fx i et leksikon
Spørgsmål til "Universets gåder"
Opgave T.01:
Hvilke fordele har VLT i forhold til andre teleskoper?
Opgave T.02:
Er det rigtigt, at VLTs fire spejle har et samlet areal på mere end 200 m2?
Opgave T.03:
Hvad vil det sige at optage spektre af himmelobjekter?
Opgave T.04:
Hvad betyder det, at spektrografen har en meget stor opløsning?
Opgave T.05:
Vores øje har en diameter på ca. 7 mm. Hvor mange gange mere lys modtager et af VLTs teleskoper end vores øje?
Vi kan se ned til 6 størrelsesklasse. En ændring på 1 i størrelsesklasse svarer til, at lysmængden ændres med en faktor 2,51. Hvilken størrelsesklasse skulle man så kunne se med VLTs teleskop, hvis det kun er lysmængden, der har betydning? Passer det med teksten?
NB: Lysdetektorerne betyder selvfølgelig også meget.
Opgave T.06:
Nævn de tre hovedområder, hvor astronomerne håber at få svar på en række grundlæggende spørgsmål.
Beskriv - gerne med egne ord - hvilke spørgsmål, astronomerne ønsker at få belyst inden for området: Universets udvikling, struktur og indhold.
Beskriv - gerne med egne ord - hvilke spørgsmål, astronomerne ønsker at få belyst inden for området:: planetsystemer og liv.
Hvor mange stjerner med planeter har man fundet på nuværende tidspunkt ?
Hvad er afgørende for, at man kan finde planetsystemer omkring stjerner? Er det mængden af lys? Er det opløsningsevnen?
Spørgsmål til "Drømmeteleskop i ørkenklima"
Opgave T.07:
Hvilke fordele er der ved VLTs placering?
Opgave T.08:
Hvorfor skal spejlet have en parabolfacon? Giv to andre eksempler, hvor man anvender parabolfacon.
Opgave T.09:
Hvad forstås ved ”aktiv” optik?
Opgave T.10:
Hvorfor er det først med de rigtig store spejle, at man har lavet ”aktiv ”optik?
Opgave T.11:
Hvad forstås ved ”adaptiv” optik?
Opgave T.12:
Jordens atmosfære sammenlignes i teksten med en swimmingpool. Forklar!
Opgave T.13:
Hvad forstås ved en kunstig stjerne?
Opgave T.14:
Hvilke fordele er der ved at bygge teleskoper på Jorden frem for rumteleskoper som Hubble-teleskopet, når der trods alt skal ofres meget på fx at undgå atmosfærens forstyrrende virkning?
Spørgsmål til "Forbundne teleskoper"
Opgave T.15:
Hvad forstås ved konstruktiv og destruktiv interferens? Hvad er betingelsen for destruktiv interferens?
Opgave T.16:
Giv eksempler på, hvad du selv har undersøgt af interferensfænomener?
Opgave T.17:
Undersøg din egen opløsningsevne. I hvilken afstand kan du netop skelne to parallele linjer med en indbyrdes afstand på fx 1 mm. Beregn den tilsvarende vinkel i bueminutter. Sammenlign med VLT.
Opgave T.18:
I teksten står der også, at VLTs opløsningsevne svarer til at skelne forskelle på ca. 1 meter på Månen.
Afstanden til Månen er ca. 384.399 km. Beregn den tilsvarende vinkel i buesekunder. Husk at regne om fra grader eller radian til buesekunder.
Passer det med oplysninger i billedteksten?
Opgave T.19:
Hvem var den første der brugte et stjerneinterferometer? Hvad blev der målt på?
Opgave T.20:
Opløsningsevnen s målt i buesekunder er givet ved 206.265 · 8 / (2 · spalteeafstand).
Ved hvilken bølgelængde målte de Betelgeuzes vinkeldiameter? Hvor små vinkeldiametre kunne de måle?
Opgave T.21:
For VLT opgives den maksimale afstand til 200 meter. Er det så rigtigt, at opløsningsevnen er så lav som 0,0005 buesekunder? Hvilken bølgelængde skal man bruge?
Opgave T.22:
Ordet teleskop er sammensat af "tele" og "skop". Hvad betyder ordene?)
Ordet teleskop blev først brugt den 15. april 1611. I hvilken forbindelse?
Siden da har man brugt "skop"-endelsen i navnet for andre naturvidenskabelige apparater. Giv eksempler på dette og forklar, hvad apparaternes navne betyder
Kommenter også ordet "horoskop"