|
Opgave 14: T4-lovenVed høj temperaturSom temperaturståler bruger man en glødelampe. Ud fra U og I beregner man R. Da wolframs temperaturkoefficient er tabellagt, kan man herved bestemme glødelampens temperatur, når man har målt R i kold tilstand (besværligt). Med termosøjlen tilsluttet et almindeligt, godt voltmeter måler man udstrålingen. En graf med udstrålingen som funktion af T i dobbelt-log skulle gerne give en ret linie med hældning 4. Fagligt er der her dog et lille problem, da emissionsevnen for wolfram afhænger af T. Så man skal ikke forvente den store nøjagtighed. Hældningen ligger et sted mellem 4 og 5. Ved lav temperaturSom varmt legeme bruger man Leslie-kassen. (Som billig-udgave kan en blank metaldunk anvendes). Leslie-kassen har fire forskellige overflader: en sort, en hvid, en af blank aluminium og en af mat aluminium. Mål udstrålingen som funktion af temperaturen for hver af overfladerne. (Se Databogen for overfladens emissionsevne). Da temperaturen kan nå op mod 100 °C, er udstrålingen proportional med T4 -T04, hvor T0 er stuetemperaturen. Her afbildes målingerne derfor på en graf med termosøjlens visning som y-akse og T4 som x-akse. Ud fra grafen skulle man gerne kunne aflæse en rimelig stuetemperatur. Ved at udføre forsøget med de fire forskellige overflader kan man også få oplysninger om overfladens betydning. Det er bedst at få eleverne til at forudsige, hvordan forsøgene vil falde ud. Det overraskende er, at sort og hvidt har samme emissionsevne. Dernæst kommer den matte aluminiumsoverflade med ca. 20%, og til sidst den blanke overflade med ca. 2%. Det gælder vel at mærke for de lave temperaturer. Som elevaktivitet eller -projekt med det formål at studere overfladens betydning kan man i stedet for Leslie-kassen anvende tre stykker metal, der skal være helt ens, bortset fra, at de skal have hhv. en sort, en hvid og en blank overflade. Med et termometer måles temperaturen af dem løbende, mens de ligger til opvarmning i sollyset. Derefter følger man afkølingen, når de senere lægges hen i skyggen. Her ses tydeligt forskel på opvarmningskurverne, hvorimod der ikke registerres nogen nævneværdig forskel på afkølingskurverne ved samme temperatur. Forslag til elevopgaver:
|