modeller.gif (4831 bytes)

Øvelser i fysisk modeldannelse

Hold musen over øvelsesnummeret for at se titlen

Model 8

Andre computerforsøg

Når man har fået dette til at virke i et regneark, er vejen banet for at stille spørgsmål til modellen. F.eks.: hvis det er smeltevarmen, der bærer den afsatte energi væk, hvor lille skal brøkdelen da være for at bare lidt af meteoritten overlever?

Hvor hurtigt slides der materiale af meteoritten målt i tykkelsesændring pr. sekund?

Ved at studere lysspektret fra stjerneskud kan man se, at der er ioniseret jern og ioniseret kvælstof langs banen. Prøv at opstille modeller, der viser, hvor meget af energien der kan gøres rede for, hvis f.eks. al det afslidte meteoritmateriale også ioniseres, eller hvis halvdelen af energien går til at splitte kvælstofmolekyler (dissociation) og derefter ionisere kvælstofatomerne. Hvor store masser taler vi så om pr. meter af meteoritbanen. Hvor store rumfang giver det med den tæthed, der er i 20 kilometers højde?

Folk, der har samlet nyfaldne meteoritter med brud op, siger at de er næsten til at røre ved uden på (50 ºC). Men de er kolde på brudfladen. Prøv at opstille en varmeledningsligning, så man kan sammenligne hastigheden i varmetransport indad med afslidnings-hastigheden.