10.1 Temaer
10.1 Temaer
10.1 Temaer
10.2 Opgaver
10.2 Opgaver
10.2 Opgaver
10.3 Forskere
10.3 Forskere
10.3 Forskere
10.4 Links
10.4 Links
10.4 Links
10.5 Information
10.5 Information
10.5 Information

10.11 Parkering
10.11 Parkering
10.11 Parkering
10.12 Vandtryk
10.12 Vandtryk
10.12 Vandtryk
10.13 Dobbeltdækker
10.13 Dobbeltdækker
10.13 Dobbeltdækker
10.14 Konstruktion
10.14 Konstruktion
10.14 Konstruktion
10.15 Kabler i sving
10.15 Kabler i sving
10.15 Kabler i sving

Der er mange ting at tage hensyn til ved konstruktionen af en kombineret vej- og togbro som Øresundsbroen. Man skal især undgå, at den kan komme i for store svingninger, og at den giver sig for meget på midten. De rejsende vil i modsat fald kunne føle ubehag under overførslen. Derfor er udsving på meget mere end 10 cm på midten af broen vigtige at undgå. Der skal med andre ord -specielt på grund af togene - sikres en særlig stivhed af broen.

Og her bidrager netop den valgte stålgitterkonstruktion af brofagene fint til at sikre stabiliteten – et forhold, der også kan ses ved at sammenligne den gamle Lillebæltsbro med den nye hængebro.